Постинг
26.05.2010 11:44 -
Библейската история на Сътворението
Различаването на различните „светове” е важно за разбирането на библейската история на Сътворението. В първата глава на „Първа книга Мойсеева - Битие” се описва създаването на света. Как Бог в седем дни - да си спомним седемте първични принципа, за които говорихме в главата за астрологията - е създал небето и земята, светлината и тъмнината, растенията, животните и човека. Глава 1, стих 26-27: „След това рече Бог: да сътворим човека по Наш образ, (и) по Наше подобие; и да господарува над морските риби, и над небесните птици, (и над зверовете) и над добитъка, и над цялата земя, и над всички гадини, които пълзят по земята. И сътвори Бог човека по Свой образ, по Божий образ го сътвори; мъж и жена ги сътвори.”
Седемдневната история на Сътворението от първата глава на „Битие” определено не се отнася до материалния свят, а описва създаването на праидеите. Господ създава човека като мъж и жена, но това е образът на човека, който на това ниво е все още андрогин. Защото едва във втора глава на „Битие” се говори за създаването на Адам като живо същество, надарено с душа. Глава 2, стих 7: „И създаде Господ Бог човека от земна пръст и вдъхна в лицето му дихание за живот; и стана човекът жива душа.” По-нататък в стих 19 се казва: „Господ Бог направи да произлязат от земята всички полски животни и всички небесни птици, и (ги) заведе при човека, за да види, как ще ги нарече той, та, както човекът нарече всяка жива душа, тъй да бъде името й.” И накрая в стихове 21-23 се говори за сътворението на жената: „И даде Господ Бог на човека дълбок сън; и когато заспа той, взе едно от ребрата му и запълни онова място с плът. И създаде Господ Бог от реброто, взето от човека, жена, и я заведе при човека. И рече човекът: ето, това е кост от костите ми и плът от плътта ми; тя ще се нарича жена, защото е взета от мъжа (си)” (На еврейски isch означава мъж, ischsa жена.) Стих 25: „И бяха двамата голи, Адам и жена му, и не се срамуваха.”
Подробно приведените цитати имат за цел да изяснят няколко важни точки, които често водят до недоразумения. В „Битие” последователно се изброяват различни сътворения. Седемдневното сътворение в първа глава се отнася до света на идеите. Още тук е създаден „човекът”. Но се казва, че той е създаден по образ и подобие Божие. Това е ,Адам Кадмон” на кабалистите, праидеята човек, която няма много общо с конкретните хора, такива, каквито ние ги познаваме и олицетворяваме. Защото създаденият в първа глава Човек е идеален образ. Той още не е стигнал до грехопадението и значи, още не е станал материален. Толкова често цитираната прилика на човека с Бога, не се отнася до конкретни хора от нашия веществен свят. Тя в най-добрия случай представя целта, към която човечеството би трябвало да се стреми в развитието си - хората да бъдат съвършени, както е съвършен техният отец (Проповедта на планината).
Още в първата глава Бог създава човека като мъж и жена. Много по-нататък обаче следва описанието, как Господ създава Адам от пръст и след това жената от ребро. Човекът от първото ниво, от нивото на идеите, е мъж и жена в едно; той е андрогин, защото още не е встъпил в полярността.
Освен създаването на човека, в първата глава се описва също сътворяването на растенията и животните. Във втората глава научаваме обаче, че създаването на човека, растенията и животните се предприема отново - този път чрез оформянето на образите от пръст. Целият процес на сътворението, който в първата глава е завършил на седмия ден, в деня за почивка, във втората глава се повтаря отново, само че на друго ниво, в друг свят. Ако първото Сътворение протича на духовното ниво на праидеите, то второто Сътворение (във втора глава) се отнася до нивото на получаване на форма. Едва във втората глава се създават формите, човекът става, както буквално е казано, жива душа, когато Бог „вдъхна в лицето му дихание за живот”. Обърнете внимание на значението на гръцката дума Рsyche = душа, дъх.
Въпреки че на това ниво - кабалистите го наричат Yetzirah - се създават форми, то все още няма нищо общо с нашето материално ниво. То е по-скоро сътворяването на астралната, душевна матрица, която по-късно ще стане основа за материалното оформяне. На това ниво човекът все още е андрогенен, носи в себе си и двата пола, което много ясно бива изразено с това, че по-късният противоположен полюс “жена” се изважда вътре от човека, а не се взима отвън.
Указанието, че те не познават голотата си, ни показва, че на това ниво човекът все още притежава пълно душевно единство, че още не може да осъзнае полярността. Затова се казва, че той е бил в рая и е можел да говори с Бог и с животните, което е само косвено описание на обстоятелството, че е живеел с всеобщо съзнание, че съзнанието му още не е било индивидуално и не се е отличавало от Космическото съзнание. Да бъдеш в единство означава, да бъдеш едно с всичко. Едва полярността разделя Аза от не-Аза. Раят е символ на единството, в което първоначално се е намирал човекът. Той още не е бил разделен от Бога, от своя произход. Не е имало разделение на половете. Не е имало разбиране за индивидуалност.
Няма коментари
Търсене
За този блог
Гласове: 21